Reisverslag 1 De start

12 april 2018 - Dresden, Duitsland

De laatste dagen thuis

De reis begon al goed. Met Pasen ontdekte ik dat voor reizen door Macedonië je paspoort nog 3 maanden extra geldig moet zijn. Dat van mij was nog 2 maanden geldig. Een paspoort aanvragen blijkt te bestaan uit het maken van een afspraak op het stadskantoor  om het nieuwe exemplaar na 5 werkdagen weer op te halen. Gelukkig kon ik deze procedure met 2 dagen verkorten. Terug van het stadskantoor thuis maar meteen mijn rijbewijs erbij gezocht, dat op de een of andere manier onvindbaar was. Gelijk maar weer terug naar het stadhuis, waar ik nog net rond 2 uur een rijbewijs kon aanvragen. Met de spoedprocedure (40 Euro extra) kon ik dit de volgende dag (die van vertrek) ophalen. Alsof dit niet genoeg was ontdekte ik vervolgens nog een tentamen van de Erasmus groep met buitenlandse studenten te moeten nakijken. Naar Windesheim om het op te halen, vervolgens na te kijken en daarna dit, inclusief een Excel bestand met de cijfers bij Sander  op zijn huisadres afgeleverd. Al met al is het ons gelukt om de volgende dag (dinsdag 10 april) om een uur of 14 te vertrekken en wij arriveerden om 21  uur op de camping van Dresden, waarbij Marleen en ik in het donker de tent hebben opgezet. Mijn cardioloog had mij nog wel het vermijden van stress situaties op het hart gedrukt. Conclusie: onderschat zo’n sabbatical niet.

De eerste dagen in Dresden

Heerlijk geslapen na dit vermoeiende begin. De nachten zijn hier wat kil, maar overdag is het ruim 20 graden met een  heerlijk zonnetje. Dresden is fantastisch, we hebben 40 km langs de Elbe gefietst, met de trein weer terug. In Duitsland hoef je ook nog eens niet voor het vervoer van je fiets te betalen. Ze hebben hier een fantastisch panorama Dresden (Panometer genoemd). Qua constructie hetzelfde als panorama Mesdag, alleen is het groter, en zie je Dresden afgebeeld na het verwoestende bombardement op 22 en 23 februari 1945. De aanval op Dresden wordt wel een moral attack genoemd, bedoeld om door het maken van een groot aantal burgerslachtoffers het moraal van de tegenstander te ondermijnen. Dat is goed gelukt. Het werd een gerichte aanval op het oude stadscentrum, waar door de hitte een vuur orkaan ontstond. Het gigantische schilderij geeft een goede indruk van deze vernietigende aanval van de Engelsen. Het Panometer kan ook een ander doek tonen. Deze versie laat het hedendaagse Dresden zien, de transitie naar de andere versie kost een week. Nog steeds wordt de binnenstad verder gerestaureerd. Veel landen (waaronder met name Engeland zelf) hebben na de oorlog bijgedragen aan de wederopbouw in het teken van verzoening. Het is nu aangenaam toeven hier en met onze meegebrachte fietsen hobbelen we lekker over de keitjes hier. Kortom het is aangenaam toeven hier.

Groeten, ook van Marleen

1. Coby:
    12 april 2018
    Hoi Dirk en Marleen leuk verslag van jullie eerste dagen vooral zo n fiets treinreis lijkt me heel leuk. Ondertussen ligt Barcelona eruit en heeft Real het net overleefd.Spanning en sensatie Nou veel plezier op weg naar Wenen
    Frans
  2. Coby:
    De reactie is zoek
  3. Gerdien:
    12 april 2018
    Wat een mooi verhaal, dat smaakt naar meer :) Groetjes uit Terschelling, waar we ontdekten, dat er hier ruim 500 bunkers liggen waarvan 100 bij elkaar in een soort voormalig Duits militair dorp, met geavanceerde technieken voor die tijd. Veel plezier op jullie tocht, we zijn benieuwd naar meer.
  4. Ingrid en Edward:
    13 april 2018
    Alle begin is moeilijk, maar als je eenmaal in de flow van vakantie komt dan went het heel snel. Lekker actief begin van de reis. Leuk verhaal
  5. Hanneke:
    13 april 2018