Reisverslag 7 Kotor- meer van Ohrid-Kastoria-Meteora

10 mei 2018 - Kalambáka, Griekenland

Na een korte digitale afwezigheid (we hebben het ook zo druk!) een impressie van onze laatste dag in Kotor, ons verblijf aan het meer van Ohrid en de eerste dagen in Griekenland (Kastoria en Meteora)

Na onze flitsende speedboottocht is het plan om woensdag 2 mei te gaan chillen. De omgeving en het weer bieden daar genoeg gelegenheid voor. Dirk en ik fietsen ’s morgens een stuk om de baai van Kotor heen en drinken halverwege koffie. Aan de overkant zien we nog geen beweging in ons appartement; iedereen nog in diepe rust. De rest van dag wordt in gepaste rust doorgebracht: souvenirs kopen in Kotor, zwemmen, grillen op de troon (jargon van Sara voor het zonnen op de steiger). ’s Avonds eten we in Perast (nabijgelegen dorpje).

Donderdag 3 mei scheiden onze wegen; Dirk en ik vertrekken om een uur of negen naar het meer van Ohrid. De kinderen vertrekken iets later met een taxi naar het vliegveld van Podgorica. De week is omgevlogen!

De reis naar het meer van Ohrid (Macedonië) voert door Albanië. De douanebeambten zijn daar geselecteerd op levensmoeheid en inefficiëntie. Er wordt streng en vermoeid gekeken en de paspoorten worden voor de zoveelste keer gekopieerd. De landschappen in Albanië zijn prachtig en de mensen zijn vriendelijk en behulpzaam. Echter, de huizen zien er armoedig uit, de wegen zijn slecht (onze schokbrekers doen goed werk); de stad Tirana maakt een verpauperde indruk.

Om 18.00 uur arriveren we in Ohrid.  Een parkeerwachter die tegelijkertijd een personificatie is van booking.com zorgt ervoor dat we binnen een mum van tijd een appartementje vlak bij het meer kunnen betrekken. We fietsen naar het centrum en eten in een restaurant aan de boulevard. Helaas moeten we binnen zitten; het is vrij fris. Het prijspeil in Macedonië is trouwens heel prettig ! We drinken een goede cappuccino voor één euro, een maaltijd voor twee personen komt niet boven de 25 euro.

De volgende dag maken we een fietstocht rondom het meer van Ohrid. Klimmen en dalen maar de uitzichten zijn prachtig en het weer is prima. Bij thuiskomst begint het te regenen; we nemen onze rust en eten ’s avonds in het dorpje. Zaterdag (5 mei)  fietsen we door het dorpje, sjouwen met onze fiets een aantal trappen op en bezoeken een aantal Grieks orthodoxe kerken. We kopen souvenirs (Ohridparels) en chillen wat in ons appartementje. Tijdens onze wandeling in Ohrid maken we ook nog kennis met een Macedoniër die bijna vloeiend nederlands spreekt en een A. den Doolaard museum in Ohrid heeft opgericht. Leuke ontmoeting!

Zondag 6 mei vertrekken we richting Griekenland. Niet nadat we hartelijk afscheid hebben genomen van de verhuurders van ons appartement. De verhuurder wast als laatste service nog de autoramen en serveert ons een overigens niet te drinken Turkse koffie.  We komen na een uur weer bij een grens; even denken we dat dat de grens met Griekenland is, maar het blijkt dat de route voert door Albanië. We moeten zeker een uur wachten voordat we aan de beurt zijn voor de paspoortencontrole. De tocht door Albanië is prachtig en avontuurlijk: mooie landschappen en onverharde wegen. Het valt ons op dat er het beheren van een tankstation een winstgevende business moet zijn in Albanië. Om de 200 meter is er wel een tankstation.

We arriveren om een uur of twee in Kastoria ( schiereiland) waar het goed toeven schijnt te zijn. Via, via komen we terecht in een hotel midden in de stadje. We maken een wandeling over de boulevard en drinken nog een kopje koffie. Na de stevige souvlaki als late lunch slaan we het diner maar over.

We verkennen Kastoria op de fiets. Het weer is prima dus we drinken uitgebreid koffie op een terras aan het meer en concluderen dat we hard werken aan onze duurzame inzetbaarheid ! Na één dag hebben we het wel gezien in Kastoria en we vertrekken dinsdag 8 april naar Meteora.

Het gebied Meteora is bekend vanwege de kloosters die op rotsen zijn gebouwd. Je kunt de kloosters bezoeken, maar ook het uitzicht op de kloosters is fantastisch.  Na ons bezoek aan een aantal kloosters vinden we een camping die al in bedrijf is; na twee weken kan de tent weer uit de dakkoffer! Het is prachtig weer dus we genieten van een middag bij de tent in de zon met uitzicht op de imposante rotsen.  We eten ’s avonds met onze buurman; een met zijn hond reizende Oostenrijker die met zijn  robuuste camper op doorreis is naar Georgië.

Vakantiegroet van Marleen en uiteraard ook van Dirk.

1. Ingrid en Edward:
    10 mei 2018
    Leuk he, dat Meteora. Daar waren wij vorige week. Veel plezier nog.
  2. Gerdien:
    11 mei 2018
    Heerlijk voor jullie om weer te kunnen kamperen! Vandaag met Loes in Zwolle geweest. Waanders bij de broeren. Grappig dat Jan de deur opende op de landsheerlaan :) ‘s Weer eens wat anders. Alles ligt er zonnig bij.
    Veel plezier in Griekenland. Benieuwd naar het vervolg.
    Liefs
    Gerdien
  3. Hanneke:
    11 mei 2018
    Hier alles prima,jullie zijn over de helft,geniet nog maar lekker!
  4. Rodinde, Eelco, Evie en Jonas:
    11 mei 2018
    Wij hebben ook wel zin in een lekkere souflaki! Gelukkig zijn die in Utrecht ook te krijgen!
  5. Reint:
    12 mei 2018
    Ha reizigers,

Leuk van jullie te horen.
    De verhalen zijn zeer leesbaar.

Wellicht lees ik 'Land achter Gods rug' nog eens.
    Staat al jaren in de kast te verstoffen.

Oerigens Dirk, jullie verhalen doen mij denken aan onze gemeenschappelijke tijd in gebouw F. Er wordt veel gepauzeerd om koffie te drinken!

Veel plezier nog!
    Groeten Rent
  6. Dirk:
    13 mei 2018
    Haha, van sommige van die ingesleteñ gewoontes kom je nooit af.
  7. Jan Willem en Nicolette:
    14 mei 2018
    Prachtig geschreven en zeer informatief reisverslag. Daar houdt een geograaf wel van ;)
  8. Toon en Catriene:
    15 mei 2018
    Jullie vermaken je prima zo te lezen.. is ook de bedoeling natuurlijk..hier volop zomer, goed dat jullie de fietsen mee hebben genomen

Groet, Toon en Catriene