Reisverslag 3 Vrijdag 20 april, eerste dag in Plitvice (Kroatië)

26 april 2018 - Nationaal park Plitvicemeren, Kroatië

Na de pracht en praal en het drukke stadsleven in Wenen zijn we gisteren neergestreken in de stilte van natuurpark Plitvice in Kroatië. Het was een uur of 5 rijden en tijdens de rit hebben we en passant een kleine cursus praktische geografie gekregen. Bij de grens Oostenrijk - Kroatië kochten we een vignet van 15 euro voor een week gebruik van het binnenlandse wegennet. Realiserend dat we langer dan een week in Kroatië zouden verblijven, vroegen we de man achter het loket om dit te mogen omwisselen voor een maandvignet, waarbij we vanzelfsprekend het benodigde extra bedrag gaarne wilden bijbetalen. Dit ging de dienstdoende beambte te ver, zo soepel was hij niet. We vonden een oplossing in de constructie om een 2e vignet a 15 euro aan te schaffen, dat een week later inging. Welgemoed reden wij het land in, om na een kilometer of 10 wederom te moeten stilhouden bij een man in een hokje die ons om onze paspoorten vroeg. Hier realiseerden wij ons dat onze vorige grens niet die tussen Oostenrijk en Kroatië was geweest, maar die tussen Oostenrijk en Slovenië. Pas nu kwamen we Kroatië binnen (in het bezit van 2 vignetten voor het Sloveense wegennet). Laat ons even weten als jullie iemand kennen die daar belangstelling voor heeft.

Wenen was erg leuk. Een bijzondere stad, boordevol monumenten en parken, wat in combinatie met een weldadig voorjaarszonnetje ons goed deed. We bezochten samen Schönbrunn, de dag erna bekeek Marleen het Sissi museum, met serviezen etc. Voor mij werd dat 1 dag na Schönbrunn te veel; jullie begrijpen dat ik de voorkeur gaf aan het Albertina museum,  met Keith Haring, Picasso en Monet. Het hoogtepunt van Wenen kwam op de avond van de tweede dag. We hadden 2 kaartjes gekocht voor de musical Tanz der Vampire. Onze oud collega Dawn Bullock speelt hierin mee, zij woont al sinds een jaar in Wenen. Een supervoorstelling met prachtige zang en mooie toneel effecten. Helaas deed Dawn niet mee, ze had 3 dagen hiervoor tijdens de voorstelling een meniscus blessure opgelopen.  Jammer, maar we hebben na de voorstelling in een naburig café nog even met haar nagekletst. Vandaag hoorden we dat ze moet worden geopereerd.

Het is nu 10 uur, ik zit aan een houten tafeltje in een weldadig voorjaarszonnetje. We gaan nu op weg voor een tochtje naar de watervalletjes, waar dit natuurpark beroemd om is geworden en sinds 1979 werelderfgoed status heeft.

Groeten uit Slovenië o nee: Kroatie!

Groeten van Dirk en uiteraard ook van Marleen  die na een na een struikelpartij in Wenen een groot blauw oog heeft.

Marleen & Dirk

1. Gert:
    26 april 2018
    Leuke en interessante weergave van dit reisdeel. Dus veel gezien en genoten, ondanks wat extra kosten en de heftige struikeling van Marleen. Hoop dat ze er weinig last van heeft en snel hersteld.

Wij wensen jullie een mooie voortzetting van het reisprogramma.

Alles hier goed in Zwolle. Annelot had het gras gemaaid en na een zomerse week is water geven buiten voorbij. Met max. 13-16 graden moeten we het doen ook op Koningsdag, maar het blijft dan "droog".
    Verder geen bijzonder nieuws. Alles gaat goed hier.
    👍🍸🎻✋
  2. Toon en Catriene:
    26 april 2018
    Leuk om al die reisverslagen te lezen :-), wij hebben net buiten gegeten hier aan het Gardameer, hebben Anna gister naar Basel gebracht, daar nachtje gebleven, prachtige stad, vandaag door de Alpen naar Sirmione, aan het gardameer. Warm vandaag, 27 graden en erg mooi hier. Jullie goeie reis verder en Marleen, liever een blauw oog dan een gebroken enkel..hartelijke groeten, Toon en Catriene
  3. Hanneke:
    28 april 2018
    Hier ook alles prima!
    Veel verkocht op Koningsdag en gelukkig weinig ingekocht.....
    Toch lijkt het erop dat de meuk in huis niet minder wordt (-:.
    Met Doris alles goed, hij loopt hier rond alsof hij niet anders gewend is...Laat zich ook aan de oren trekken door Jonas...
    Ook Koningsdag heeft hij goed overleeft.
    Geniet van elkaar nu jullie een weekje bij elkaar zijn!!!!
  4. Jan Willem en Nicolette:
    14 mei 2018
    De eenheid van Europa op het gebied van tolvignetten is nog ver te zoeken, begrijp ik. Er zijn meer van dergelijke ingewikkelde grensovergangen te vinden in Europa: Duitsland - Oostenrijk - Zwitserland. Je rijdt slecht 10 km in Oostenrijk, maar ze staan te controleren! ;-) und viel Spaß.